rss
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites
Life Quote Pictures, Images and Photos

Sunday, October 4, 2009

salam buat sahabat seislam..

Islam tidak pernah merelakan umatnya menyerah kalah kepada keadaan dan realiti sepanjang zaman. Apatah lagi terus lemah, berdiam diri dan membisu seribu bahasa. Akan tetapi, Islam mengarahkan umatnya supaya terus bangkit, bergerak dan berasa mulia dengan status sebagai penganut Islam.

Kepemimpinan Islam telah dinodai dan dianggap sebagai tidak relevan serta umpama menggerakkan jarum jam ke belakang jika diamalkan pada hari ini. Hakikatnya ia satu amanah perdana, ditolak bumi dan langit dunia dan bukit bukau yang mana saiznya berganda-ganda.

Dalam memperkatakan tentang qiadah atau kepemimpinan, nabi saw ada mnyampaikan pesanan. “Apabila diberikan amanah kepemimpinan itu kepada bukan ahlinya, maka tunggulah detik pembalasan.”

Dengan kesedaran tentang hakikat dan betapa pentingnya persoalan ini, maka penulis ingin berkongsi serba sedikit ilmu tentang kepemimpinan ini. Iaitulah berkenaan apa yang kita perlu lakukan supaya kebenaran terus berdaulat dan memberi rahmat kepada sekalian umat.

Hakikatnya masih ramai yang kabur berkenaan persoalan ini. Menyebabkan kualiti kepemimpinan Islam menjadi makin luntur dan terpengaruh dengan pelbagai ideologi dan fahaman yang kufur. Asasnya, kita sebagai umat yang akhir mestilah memahami kaedah, kepentingan dan prinsip dalam kepemimpinan Islam. Ingatlah pesan Saidina Umar al Khattab, “kita ialah satu kaum yang telah Allah muliakan dengan Islam, jika kita mencari kemuliaan selain daripada Islam, Allah akan memberi kita kehinaan.”

*dah lame post entry ni..but it is not mine..lupa nk letak credit..tp dah xtau ambil dari mana..maaf pada mana2 penulis yg berkenaan..

0 comments:

Powered By Blogger