rss
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites

Friday, April 30, 2010

aduhai obor-obor???

assalamualaikum pembuka bicara..

moga semua dalam rahmat yg Esa..
pelik knapa obor2 menjadi pilihan saya..ade cerita disebalik makna obor2 yg sebenar..
obor2 pada hakikatnya adalah sejenis hidupan laut yg agak cute dan comel..dengan struktur badan yg agak lembik dan berwarna tidak berapa nk putih(emm..macam kaler xbrape nk putih tu??huhu)....rasanya semua oang kenal kot obor2 ni.maka tidak payahlah untuk menerangkan secara terlebih detail akannya..huhu

alkisahnya obor2 ini muncul dalam episod hidup saya adalah apabila seorang kawan,S namanya berbisik sesuatu kepada seorang lagi kawan,B pula namanya(mungkin anda tertanya2 knapa bukan T..hehe)..
menyebabkan perhatian saya diganggu dari exercise bi kepada perbualan mereka..lalu bertanya

"korang cakap sal ape ni..crite la skali.. "kata saya dengan nada memujuk..
"erk..xde pape la..kalo cakap 6t takot terasa.."kata S
terdiam seketika..ade org telah membuat dajalkah kepada saya????
"xpe2..silakan cerita..dun worry b hepi.."jawab saya dengan berlagak cool
"sebenarnya mlm td kitorg cakap ngan A..then A tunjuk kearah sesuatu sambil berkata,eh..ramainya obor2!!"S terdiam sampai disitu..
kemudian saya tiba2 merasa musykil disitu..how come obor2 boleh hidup didarat..dunia nk kiamat ker??(terasa bengap tibe2..huhu)
tibe2 si B menyampuk.."obor2 tu dorang refer kat sister yg pakai tudung labuh.."
saya terdiam seketika..5saat kemudian satu hilaian kedengaran(harap maaf..bukan suara pontianak tapi sebaliknya saya..hua3) 
kedengaran itu suatu yg menggelikan abdomen ini.. 


S n B melihat kehairanan..adakah itu satu lawak..yer..lawak bagi saya bila menggambarkan keadaan itu..tapi tidak bagi mereka..itu satu yg menghairankan kerana mereka menganggap itu adalah satu penghinaan..tapi saya boleh gelak walaupun saya adalah dari kalangan 'obor2' itu..(harap maaf..tiada sebarang intention untuk mempromote diri..saya hanya manusia biasa)

bagi saya gelaran itu adalah suatu yg lucu bila membayangkan obor2 yg disamakan dengan manusia..agak cute disitu..hehe..lucu disini bukanlah saya bersetuju dengan gelaran tersebut bahkan saya juga adalah obor2 itu..timbul juga rasa geram..kenapa obor2 menjadi pilihan tidak sotong kurita..malahan ade juga yg memanggil 'obor' ini sebagai parachute..erkk..maaf sekali lagi..pelik2 gelaran mereka bagi..
pelik sangatkah cara pemakaian sebegitu..kenapa orang yg pakai baju xcukup kain tu xdipanggil kuda laut ataupun udang galah..knapa kami??tepuk dada tanya iman..

dari sudut negatif mmg begitu..diakui saya juga marah..kami gune duit mereka ke beli kain tu..mereka kena sakit mata ke tgk kami pakai macam tu..ataupun kami suruh bayar sebab kami pakai macam tu..sama sekali tidak..kami langsung xmemberi effect pada mereka..sebab kami xsuruh dorang pakai macam kami..tapi ambil ia dari sudut positif..bukan untuk terus melatah..obor2 juga adalah ciptaan Allah yg sangat cute..sama seperti manusia yg juga makhluk Allah..cuma obor2 tidak dikurniakan akal fikiran sama seperti manusia..bahkan bersyukurlah diberi gelaran obor2 kerana ia tiada dosa dan sentiasa beribadat kepada Allah..jadikanlah obor2 sebagai inspirasi bukan suatu kutukan..lagipun cute ape obor2..hehe(sambil buat gaya obor2..pssss..hanya saya dan kawan2 je tahu macammne gaya itu..hehe)

same goes to E bila saya menceritakan tentang obor2 ni kepadanya..dan dia gelak lagi dasyat dari saya..bahkan dia juga adalah dari golongan obor2..kami sendiri pun tak tahu kenapa boleh tergelak sebegini rupa..(buat kawan2..jgn gelak cam kami..hehe)..mungkin kami (saya dan E) tidak pernah lagi mendengar gelaran itu digunakan untuk manusia..dan mungkin juga kerana gelaran itu tidak digantikan dengan perkataan B***, BE*** dan yg seerti dengannya.. dan rasanya lebih sopan..hehe..lagi satu obor2 ni pun ade ade kelebihan dia gak..tgk ni

rasanya dah xde ape2 untuk dikongsi lg..kisah ini bukanlah untuk dituju pada sesiapa dan bukanlah tujuan ingin menghina..tidak sama sekali..hanya berkongsi cerita yg menggelikan hati..hehe..

p/s:S & B selalu gelak bila saya buat gaya ~OBOR-OBOR~ hehe

 
 

Saturday, April 24, 2010

gejala sosial berlambak2..salah siapa??

assalamualaikum..

dewasa ini gejala sosial dalam kalangan remaja terutamanya semakin meningkat.Dalam mengejar arus kemodenan ramai yg lupa akan norma2 kehidupan yg sebenar.Pelbagai kes terpampang di dada akhbar sehinggakan ada kes yg mungkin dianggap mustahil untuk berlaku namun tidak ada apa yg mustahil di dunia ini..
merempit,rogol,ragut,buli,pelacuran,homoseksual,buang anak dan banyak lagi yg xmungkin habis untuk dinyatakan di sini..namun siapa yg harus dipersalahkan dalam isu ini..individu itu sendiri??ibubapa??masyarakat??kerajaan??atau anda??siapaaaa??


perkara ini sebenarnya perlu dilihat dari dasarnya..bukan hanya dilihat dari permukaannya sahaja.ibarat iceberg,permukaannya mungkin nampak kecil namun pada dasarnya amat menakjubkan.sehinggakan kapal sebesar titanic yg dikatakan kapal yg tercanggih pada waktu itu mampu terbelah dua.Analoginya,gejala sosial ini tidak harus dipandang luarannya sahaja kerana dalamannya sangat memainkan peranan.Pelbagai usaha dijalankan hari ini namun kes2 yg melibatkan gejala sosial ini masih meningkat bahkan semakin meningkat dari hari ke hari.Dimana silapnya perancangan sang perancang semua.Silapnya kerana kita semua tidak melihat pada fitrah manusia itu sendiri;memerlukan tempat pergantungan.Semuanya perlu kembali pada yg asal.."BACK TO BASIC"..kembalilah pada agama ISLAM kerna disitu adanya penawar untuk segalanya.

sabda Rasulullah S.A.W
"aku tinggalkan  pada mu dua perkara.kamu tidak akan sesat selagi kamu berpegang pada keduanya;Alquran dan sunnah rasul"
hadis ini sudah cukup untuk menerangkan bahawa pentingnya untuk umat islam pada hari ini kembali pada Al-quran dan sunnah.Bukannya sibuk mengagungkan peradaban barat yg menyesatkan.Tanpa sedar atau tidak umat dijajah secara senyap.Tanpa kita sedari mereka menguasai dunia secara halus..screen,sound,sex,sport digunakan sebagai satu cara untuk mereka untuk membawa manusia ke jalan kesesatan.Dan inilah hasilnya.Saya bukanlah orang yg arif tentang ilmu bahkan tidak mempunyai apa2 untuk dibanggakan malahan saya juga terjebak dlm agenda mereka.Tapi jgn disalahertikan.saya bukan diantara mereka yg ingin memusnahkan anak bangsa cuma saya juga penggunanya.Namun,kesedaran menggerakkan jari jemari ini menulis.Jika anda pernah mendengar tentang freemason dan iluminati sudah tentu anda akan tahu tentang semua ini.bagi yg belum carilah apa itu FREEMASON dan ILUMINATI.Anda akan merasa hidup anda boneka buat mereka.



konklusinya salah siapa??salah kita semua..kerana tanggungjawab khalifah terletak di bahu setiap manusia..
Selagi kita tidak balik ke pangkal jalan selagi itulah masalah ini tidak akan selesai bahkan akan menjadi virus yg akan merebak dengan pantas.saya sebagai seorang remaja merasa bahang gejala sosial ini sampaikan saya sendiri takut untuk berada di tempat awam.Remaja2 yg sebaya sedang hanyut dalam keseronokan membuatkan saya rasa takut.takut dengan azab yg bakal Allah timpakan.bukan pada mereka tapi pada saya yg tidak menegur mereka.tidak menghalang semua itu dari terjadi..mereka beruntung kerana mereka lakukan semua itu dalam keadaan mereka jahil.tapi saya,tidak mencegah kemungkaran dalam keadaan saya tahu bahawa itu adalah wajib.malah saya adalah lebih teruk dari mereka.namun saya masih tidak mampu dengan kudrat seorang wanita dan saya memerlukan pertolongan dari anda semua..jika pada ALLAH kau bersaksi, ISLAM agamamu, ALQURAN kitabmu, MUHAMMAD rasulmu dan SUNNAH ikutanmu..Ayuh..kita kembali padaNya..

Saturday, April 17, 2010

ukhwah itu sangat indah!!

assalamualaikum..

hari terdetik untuk mencoret satu coretan di teratak usang ini..
untuk post kali an pilih tuk cakap sal ukhwah..in malay nye hubungan..
erm..org slalu cakap ukhwah fillah..dulu selalu gak tulis lam mesej..ckp2..tapi xpernah menghayati ertinya yg sebenar..
sejak masuk ke centre for foundation studies,international islamic university malaysia..(promote2!!hehe)
an dpt rase sume tu..tapi bukanlah bermaksud tidak menghargai kawan2 di sekolah menengah dan rendah..tidak sama skali..kalian adalah sahabat dunia dan akhirat..suka duka bersama selama ini xpernah ana lupa..



disini an belajar apa itu erti ukhwah yg sebenar..berpaksikan kecintaan kepada Yang Maha Esa..mereka sentiasa ada walau untuk suka atau duka..pernah suatu ketika..ana menangis kerana mendenganr pesanan seorang kakak senior.. lantas an mengucapkan syukur kerana ana dipertemukan Allah dengan sahabat yg sebenar2nya sahabat..kerna sahabat yg sejati adalah sahabat yg sentiasa mengajak kita kearah kebaikan..yg mana melihat dia adalah melihat kearah kebaikannya..
disini juga ana mengenal erti hidup yg sebenar..mengenal Yg Maha Esa..dulu terasa diri sudah cukup ilmu..lebih dari org lain..tapi an terSANGAT silap..ilmu ini hanya hujung percikan dari setitik air yg datang dari sejuta lautan yg xpernah habis..betapa sedikitnya ilmu ana..
disini sahabat2 banyak membantu dan mereka xpernah berkira untuk semua itu..
mereka sangup berhabis duit demi sahabat ini..demi menggembirakan hati ini..sungguh mulia dirimu sahabat..
moga dirimu sentiasa dilimpahi rahmat Allah dan diberkatiNya..
semoga UKHWAH ini akan membawa kita ke syurga nan kekal abadi..



buat dia..an xtahu apa salah an..dulu dia org yg pertama akan wish..tapi hari tu dia langsung xwish..ad rase terkilan tapi biarlah..dan disini..an mohon seribu kemaafan kalo ad terguris hati kamu..maaf dan terima kasih untuk segalanya..

 

Wednesday, April 14, 2010

Bila Usia Menganjak 19 tahun..

assalamualaikum..

skali lagi terdetik hati untuk tugas sebagai editor blog ni..hehe
agak lame menyepi..dan jugak idea yg kering kontang untuk menulis..membuat diri sepi buat seketika..
tapi..tarikh 14/04/2010 membawa ana untuk meluahkan rasa terbuku dihati..

hari ini genap umo ana 19tahun..kalo ikut kalendar masihi laa..=)..hari sangat berbeza dengan tahun2 sebelumnya..sepanjang 19 tahun ana hidup atas dunia hanya 2kali ana pernah sambut hari lahir ni..skali mase umo 6taun(kalo xsilap..hehe)..skali lagi hari ni..tapi hari ana rasa sangat gembira..sebab ana rasa masih ramai yg menyayangi ana..walaupun ana bukanlah seorang sahabat yg baik..dorang buat rancangan tok 'suprise'kan ana..ingatkan da xde org ingat sebab ana dah terbiasa..bagi ana,itu fenomena biasa bila mak ayah ana xingat harijadi ana..sehingga smpai suatu saat ana cakap.."mek,hari ni hari jadi kito..hehe"..then baru mak ana tau..itu situasi biasa dalam family..mungkin bilangan adik beradik yg ramai..mencecah angka 10 buat mak n ayah ana xingat..lagipun apelah sangat untuk dorang ingat hari lahir ana kalo nk di bandingkan dengan apa yg telah mereka buat untuk besar dan didik ana sampai jadi seorang manusia..apepon..
buat mek n bak..
terima kasih yg terhingga sebab besarkan ankmu ni..
kadang anak ini selalu menyakitkan hati mu..
selalu buat mu panas hati dengan kerenah diri..
selalu lupa untuk berterima kasih..
selalu xdengar cakap..
selalu rasa apa yg mek n bak buat xbtol..
dan rasanya kalo dihitung terlaluuu bnyak..
anak ini bukan anak yg baik dan bukanlah anak yg solehah..
tapi satu harapan yg tersemat..anak ini ingin buat kamu berdua gembira
segala tingkah yg menyakitkan..segala kata yg menghiris hati..mohon seribu kemaafan..
andai bisa kusujud di kakimu saat ini..sungguh anak ini akan sujud pada mu..ingin anak ini peluk tubuh itu..namun anak ini xterdaya..terhalang oleh jauh jarak yg beratus2 kilometer..
sungguh anak ini rindu..menatap dua wajah yg tersayang..tatkala ini deraian airmata xhenti mengalir..
laju..moga airmata ini menjadi penawar tatkala dinihari menginjak..

kawan2..
kamu semua hadir memberi sinar..membawa seribu makna..jadi kawan saat duka dan tawa..
terima kasih untuk malam yg istimewa..satu kejutan..basah kuyup jadinya..kalo korang nk tahu..ni la kali pertama aku rasa ak dihargai..dan ak ase kek tadi adalah kek pertama yg pernah ak dapat mase hari jadi ak..tapi ku susun 20jari..mungkin ak xpandai nk buat expression..so..muka ak blur aje..maaf..but deep in my heart..i really appreciate it..korang sahabat dunia akhirat..dedikasi buat EIDA..EIFA..SARAH..ZATI..BA'AH..SUKMA..AISYAH..INTAN...NADIA..AISYAH 2..SYARAH..ILLEYA..BAZILAH.. n semua sahabat2..
Powered By Blogger