rss
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites

Monday, June 21, 2010

SELAMAT HARI BAPA to PAKCIK MUSTAFFA!!!

assalamualaikum..
kabare??waras??harap2 waras2 la semua..kalo still xwaras saya xbertanggungjawab..nasihat saya silalah rujuk ke hospital bahagia tg.rambutan..hehe..da lame xpost entry baru..bunyi macam da lame sangat..xsampai sbln pn rase..tu r..rase je pon..haha..n hari ni kesampaian jugak la hajat di hati..

bersempena hari bapa ni..saya terasa gatal jari(pssss..saya xde penyakit kurap okay!!)maka ubatnya,saya pn ber'blogging' la..nk ucapkan:

  SELAMAT HARI BAPA KAT PAKCIK MUSTAFFA BIN MAT JUNOH A.K.A BAK TERSAYANG!!




   NI LA PAKCIK MUSTAFFA..HEHE..YG SEBELAH KANAN SEKALI..


hmmm..nk cakap depan2 malu..almaklumlah kami adik-bradik sangat pemalu ngan ayah kami..sangat2 la segan nk bertegur sapa..kadang2 dalam satu hari langsung xckp..dasyat tak..agak dasyat disitu...pakcik mustaffa ni pon pemalu..+ penyegan..sama ngan anak dia ni haa..wink3!!haha..
hmm..pasti anda tertanya2..kenapa saya panggil pakcik mustaffa tu 'BAK'..nk tahu tak jawapan??
begini ceritanya..pabila saya dah boleh bercakap..time2 kecik2 dulu la..saya dengar abang2 & kakak2 saya panggil camtu..then saya pn panggil la..saya pon xtau apsal..begitu la sejarahnya..(isk3..xtau buat la gaya xtau..nk jugak citer..haisyhhh)..
hmm..cakap sal memori kecik2 dulu,abg2 saya sangat suka buat saya rasa cam saya anak terbuang..ade ke patot dia cakap,

abg no.9:siti2,nk tau tak mek ambik mung mano??
saya:ohw..ofcos!!dengan muka excited(cehh..ye2 jer ak umur 5taun da speaking!!hua3)
abg no.9:dulu2 mek jupo mg dalam sawah padi..time tu mek jupo mg,mg ado sesungut!!berkata abg no.9 dengan muka serius..sambung lagi..pahtu mek bawak mg jupo profesor..masukkan sesungut tu dalam palo mg balik..xse wi napok sesungut..
saya:muka blur..sambil angguk2!!
uhhhhhhhhhhhhh..kalo pikir balik..betapa bengapnye saya time tuh..ade ke patot abg no.9 samekan saya dengan ALIENS!!ARGHHH..abg no.9 mmg kejam..dush3!!
NI LA ABG NO.9!!DUSH3 UNTUK ANDA!!!


ade lagi..tidak cukup disitu..
abg no.7 plak kenakan saya..memandangkan rambut saya sedikit tidak sama dengan spesis rambut adik2 bradik yg lain..(sedikit je ea..xleh citer lebih2..sensored!!)bermulalah abg no.7 mengarut..
abg no.7:ti..ti..nok tahu dop bakpo rambut ti xsamo ngan org lain??
saya:erk..bakpo??muka penuh tanda tanya
abg no.7:sebab time bratur nk amik rambut dulu..ti bratur paling last..so dapat rambut yg last2 jer..kira dapat rambut2 yg org da xnk..sebab tu jd cm g2!!(kata abg no.7 dengan muka tidak bersalah)
saya:speechless..ahh..abg punyer abg daaa....haisyhhh..
                                                        ABG NO.7 NGAN ANAK MURID DIA..


huhu..ade ke patot mereka2 ini memperlakukan saya sedemikian rupa..(ceh..ayat xleh blah..macam la kne dera..haha)..ni la nasib jadi adik paling kecik..nk buat camne..sebab mereka kan abang!!walaupun sekarang sudah sedikit besar..hehe..sikit jer..saya xsuka jadi besar..jadi kecik lagi bes..hehe..dan saya sangat suka jadi adik dalam family(sedikit manja bunyi disitu...actually saya xmcm tu ok..cover2!!hehe)ok..dah la.

saya nk juz nk cakap..saya sayang family saya(kerek jer..semua org sayang family la cik adik!!..huh!!ade ak kesah...cak..cak..cak..cak..cak..cak..hua3!!)..dah2..saya nk tido..esok kelas fizik kul 8pg..wahhhh..okeyhh..selamat tido semua..zZZZZzzzzZZZZ..bangun jap,Asslamualaikum semua..sambung tido balik..zzzzZZZZzzzzzzzzz
P/S:saya sayang ayah saya..selamat hari bapa!!



Wednesday, June 2, 2010

credit to kereta mayat!!


Mencari Seribu Malaikat?

(Aku ingat ‘Avatar’ tu adalah filem dari animasi ‘The Last Air Bender a.k.a The Legend of Aang’, tapi bila melihat remaja palestin yang meniru makhluk Avatar biru di Palestin, akupun mencari penunggang Toruk di kalangan mereka, yang mana Toruk adalah raksasa paling ganas yang hanya lima Na'vi sahaja dapat menjinakkanya dalam sejarah pandora...)
Tiada ‘Original Screenplay’ dalam filem Avatar arahan terbaru James Cameron, dengan mengolah kembali filem ‘Dances with Wolves’ lakonan Kevin Costner yang memenangi 7 Academy Awards termasuk ‘Best Picture’, James Cameron hanya menukar watak red Indian kepada puak Na'vi yang berwarna biru, dan kuda di tukar kepada raksasa, manakala pihak United States Army ditukar kepada kumpulan military canggih siap dengan robot hidrolic dan beberapa waktak di beri peluang mengembangkan emosi.., berlatarkan kehidupan di plenet Pandora dan kemajuan sains di tahun 2154...

Babak akhir dalam filem ‘Avatar’ sedikit berbeza dengan ‘Dances with Wolves’ sebab mengikut sejarah, red Indian memang kalah teruk menentang tentara bersekutu, tapi dalam Avatar, puak Navi menang walaupun mereka hanya menggunakan lembing dan anak panah, sedangkan pihak penceroboh ada jet, heli dan robot tapi kalah kerana puak na’vi mendapat bantuan ghaib..

Bercerita tentang perang yang mendapat bantuan ghaib, teringat aku pada peristiwa perang badar, iaitu perang pertama ummat islam yang mana bilangan orang islam sikit, hanya 313 orang, itupun tidak ada kelengkapan perang yang sempurna, ada yang tiada senjata, hanya bawa pelepah tamar, ada yang tidak berbaju, kuda pun hanya ada 3 ekor jer, dan beberapa ekor unta, walaupun begitu, demi ugama, mereka sanggup menentang 1000 orang kafir yang lengkap bersenjata, siap dengan kuda dan perisai, dan pendek cerita, akhirnya orang kafir kalah teruk kerana orang islam menang cemerlang setalah mendapat bantuan ghaib dari Allah...

Arghh, aku bukan nak puji filem Avatar atau nak kaitkan perang dalam filem avatar dengan perang badar, aku rasa terpanggil nak menulis entry ini setelah melihat gambar gambar puak puak ‘navi’ di Palestin yang tersebar di internet, aku tak tahu sama ada ini provoke yahudi atau memang soheh remaja pelestin punya kerja yang sanggup berlagak sebagai puak na’vi dengan mengecat badan mereka dengan warna biru, mungkin mereka mengharapkan keajaiban bantuan dari alam ghaib seperti dalam filem avatar? Sama sama kita kupas isu tentang bantuan ghaib ini, (rasa skema semacam jer..)







Ok, kembali kepada perang Badar.., aku nak Tanya?

Tahukah korang? Kenapa dalam perang Badar, Allah hantar 1000 malaikat turun ke bumi membantu Nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat? Sedangkan kita sedia maklum, bahawa satu malaikat sudah memadai untuk menghancurkan tentara kafir yang berjumpah seribu orang itu.
Kenapa perlu seribu malaikat?

Jika ikut sejarah, Nabi Nabi terdahulu, bila doa bala terhadap kaum mereka yang ingkar, bilangan Malaikat yang datang, hanya satu atau dua sahaja, lalu malaikat ini, dengan kuasa yang Allah beri, terus membalikkan bumi, atau di cantumkan gunung, atau di belah awan lalu memancar kilat yang seterusnya mengazab semua orang kafir sehingga lenyap di telan bumi..

Pendek cerita, Satu malaikat turun, satu kaum binasa, jumlahlahnya berpuluh puluh ribu, tenggelam di azab seksaan malaikat, tapi dalam perang badar, jumlah malaikat yang turun adalah sama banyak dengan bilangan tentera musuh, satu musuh satu malaikat, sehingga dalam riwayat menceritakan, ketika sahabat Nabi mengankat pelapah tamar, kepala musuh sudah terbelah dua…

Jadi, soalan aku, Kenapa dalam perang Badar, Allah hantar 1000 malaikat turun ke bumi membantu Nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat? Sedangkan kita sedia maklum, bahawa satu malaikat sudah memadai untuk menghancurkan tentara kafir yang berjumpah seribu orang itu.

Ok, ini pendapat aku setelah berbincang dengan beberpa Buznama…, aku bukan ustaz, ulamak, Cuma menulis nota kepada diri sendiri…, jika ada pendapat lain, kita muzakarah sama sama, insyAllah..

Kenapa seribu Malaikat datang ke Badar?, Ceritanya begini,

Ketika Nabi berdakwah di Mekkah, urusan ummat islam di buat secara rahsia di rumah Arqam bin Arqam, dalam masa yang sama Nabi juga telah berdakwah pada beberapa orang penduduk Madinah yang datang menunaikan haji di Mekkah, yang mana setelah 13 tahun berdakwah di Mekkah, Nabi mendapat perintah Allah untuk berhijrah ke Madinah, kerana di madinah, sebahagian penduduknya telah masuk islam setalah di dakwah oleh sahabat ansar…

Tengok! Sahabat ansar ini bukan Nabi, tapi dah buat dakwah di Madinah sehingga majority masuk islam, bukti perintah dakwah adalah perintah pertama selepas iman..
Jadi, bila Nabi berhijrah di Madinah, sampai sana, Nabi terus bina Masjid, Masjid pertama dalam sejarah ummat islam.

Dan di masjid inilah segala urusan ugama dibuat, iaitu: 1.dakwah, 2.Mengajar, 3.ibadat dan 4.khidmat, yang mana natijahnya, semua kaum bersatu dalam ugama islam, tak kira suku mana, puak mana, atau bangsa apa, Dalam puak Muhajirin ada banyak Bani, dan dalam puak ansar jugak ada Suku Aus dan Khazraj, tapi, melalui amalan masjid nabawi, mereka semua bersatu padu

Mereka bersatu dalam dakwah, bersatu belajar dan mengajar ugama, bersatu solat jemaah bersama di belakang Nabi, dan bersatu berkongsi hidup antara muhajirin dan ansar..
Tak lama kemudian, berlakulah perang Badar, 1000 orang kafir lengkap bersenjata dan kuda telah bersiap sedia menentang 313 orang islam..

Orang kafir dah sangka mereka akan menang dalam perang itu, lalu membawa bersama mereka kumpulan sorak dan penyanyi wanita, tapi mereka silap, 313 ummat islam di Badar, bukan ummat Nabi terdahulu…

Ummat Nabi terdahulu, adalah ummat ibadat, mereka tak boleh berdakwah macam Nabi mereka, ketika Nabi Musa meminta bantuan Harun sepupunya untuk berdakwah pada Firaun, maka Allah telah lantik Harun menjadi Nabi terlebih dahulu, baru layak Harun berdakwah kepada firaun.

Tapi sahabat Nabi, Saidina Umar, Abu Bakar dan sahabat Muhajirin serta ansar, mereka tak perlu jadi Nabi, kerana kedudukan terbaik ummat ini adalah kerana kita ‘pewaris kerja kenabian’…

Ketika Nabi Musa dan Bani Israel di kepung Firaun, maka Nabi Musa menenangkan kaumnya dengan lafaz, “jangan kamu bimbang, Allah bersama AKU!”

Tapi ketika Nabi Muhammad s.a.w dan Abu Bakar r.a di kepung Kafir Quraish, maka Nabi Muhammad menenangkan sahabatnya dengan lafaz, “jangan kamu bimbang, Allah bersama KITA!”

Tengok! Nabi guna lafaz “kita” kerana kedudukan terbaik ummat ini adalah kerana kita ‘pewaris kerja kenabian’…

Jadi 313 ahli badar, bukan calang calang manusia, mereka semuanya pendakwah, dan mereka juga ahli masjid, solat jemaah tak tinggal, ahli iktikaf, solat tahajjud tak tinggal dan mereka terdiri daripada pelbagai kaum dan bangsa, semuanya bersatu atas maksud ugama..

Dan perkara inilah yang Paling di sukai Allah, iaitu apabila ummat islam bersatu tanpa mengira darjat dan keturunan, maka Nusrah (pertolongan) Allah pun datang mencurah curah, sehingga 1000 malaikat buat pertama kalinya dalam sejarah perperangan ummat islam telah turun ke bumi , memang cukup satu malaikat turun untuk ganyang orang kafir, tapi kerana kemuliaan dan ketinggian ummat akhir zaman ini, seribu malaikat telah turun bersaf saf membantu ummat islam…

Menurut Buznama, malaikat yang turun ini di cipta khas untuk membantu ummat islam dalam mana mana perperangan dimulai perang badar dan seterusnya, yang mana jumlah mereka bukan setakat seribu, tapi bersusun susun lagi dilangit menunggu perintah Allah untuk turun membantu ummat islam di bumi…

Selepas perang Badar, malaikat ini datang lagi dalam beberapa siri perperangan ummat islam menentang orang kafir sehinggalah ke zaman Khalifah Al rasyiddin dan seterusnya ke zaman Umar Ibnu Aziz dan ada juga laporan dari pejuang islam, mereka mendakwa di bantu malaikat dalam beberap siri perperangan pada tahun 90-an.., wallahu’lam.

Tapi sekarang, dalam perperangan ummat islam menentang orang kafir, Malaikat ini sudah tidak datang lagi nampkanya, usahkan seribu, satu pun tak ada, lalu kalahlah orang islam di Iraq, Afganistan, Palestin, Bosnia, Ambon, Kemboja, India dan seleruh dunia…kenapa?
Soalan lain pulak,

Kenapa Malaikat ini sudah tidak datang lagi, usahkan seribu, satu pun tak ada, kenapa?
Tepuk dada Tanya iman, tepuk dahi Tanya akal, tepuk lutut Tanya nafsu...

Menurut Buznama, Allah telah melatakkan dunia ini akan sunnatullah, yang mana jika orang islam hari ini sama qualitinya dengan ahli badar di zaman Nabi, pasti nusrah Allah akan datang, dan seribu malaikat itu akan muncul lagi membantu ummat islam.., ini terbukti kerana selepas kewafatan Nabi Muhammad SAW, di zaman khalifah Al Rasyidin, ummat islam sentiasa menang dalam perperangan dan sering berlaku keajaiban dalam peristiwa yang di riwayatkan oleh sejarah.., juga sampai ke zaman Salahuddin al-Ayyubi menentang tentera salib yang mana point aku disini, tentera ummat islam waktu itu mempunya quality ahli badar...

Apa qualiti ahli badar?

Semua tahu sudah, mereka semuanya pendakwah yang berhijrah, dan mereka juga ahli masjid, solat jemaah tak tinggal, ahli iktikaf, solat tahajjud tak tinggal dan mereka terdiri daripada pelbagai kaum dan bangsa, semuanya bersatu atas maksud ugama..
Dan perkara inilah yang Paling di sukai Allah, iaitu apabila ummat islam berhijrah, dan bersatu tanpa mengira darjat dan keturunan, maka Nusrah (pertolongan) Allah pun datang mencurah curah,
Tapi hari ini, oh.., orang islam ramai yang meninggalkan dakwah dengan alasan ilmu tak cukup, atau diri belum baik, lepas tu solat jemaah selamba tinggal, apatah lagi solat tahajjud, lepas tu hidup tak bersatu, asyik bergaduh sama sendiri, sunni lawan syiah di lembah arab, hamas lawan fatah di pelstin, Taliban bersatu dengan Al Qaeda lawan pakatan utara yang bersatu dengan america, umno bergabung dengan MIC lawan Pas yang bergabung dengan DAP, Wahabi bergabung dengan ulamak muda lawan 4 Mazhab, yang bergabung dengan ulamak tua , itu ini begitu begini…
Mungkin korang nak tegakkan kebenaran, kebatilan dalam ugama mesti di hapus, tapi kenapa masjid tempat solat jemaah menjadi kosong dan lengang? Kenapa Sunnah Nabi di tinggalkan? Kenapa jalan bersatu tidak di indahkan? Kenapa berebut kuasa dan jawatan?
samapi caci mencaci, fitnah dan membunuh?

Sedang asyik kita mencari salah musuh kita yang juga orang islam, orang kafirpun datang menyerang lalu semua umat islam musnah tanpa mendapat pertolongan dari Allah, orang kafir terus menghina ummat islam, dari zaman kerajaan Monggol, sehinggalah hari ini, berita derita ummat islam terus sambung menyambung… di hina dan di telanjangkan, di seksa dan di malukan..,

Sedang penyelesaianya, hanya perlu kembali kepada Sunnah Nabi, dapatkan kembali quality ahli badar, hidupkan masjid seperti masjid Nabawi, solatlah berjemaah seperti nabi dan ahli badar, solatlah tahajjud seperti nabi dan ahli badar, dan bersatulah kita semua seperti muhajirin dan ansar, tak kira warna kulit, kedudukan dan keturunan…, insyAllah, janji Allah melalui lidah Nabi kekasihNYA, apabila ada hijrah dan nusrah, maka bantuan Allah akan datang.., dan seribu malaikat perang Badar akan muncul kembali!

“Sungguh Allah telah menolong kamu dalam peperangan Badar, padahal kamu adalah orang-orang yang lemah. Kerana itu bertakwalah kepada Allah, supaya kamu mensyukuri nikmatNya.”

Al-’Imran:(123)

"(INGATLAH), ketika kamu memohon pertolongan kepada Tuhanmu lalu diperkenankan-Nya bagimu: Sesungguhnya Aku akan mendatangkan bala bantuan kepadamu dengan seribu malaikat yang datang berturut-turut."

(al-Anfaal: 9)

Nikmat mana lagi yang kita dustakan?

Habis sampai sini…

Ya Allah, Tolonglahlah kami Ummat islam di seluruh dunia, dan ampunkanlah dosa kami kerana masih banyak Sunnah Nabi yang gagal kami laksanakan….

Sekian.

Ps: Kepada puak ‘Na’vi’ di Palestin, siapa antara korang yang sedia ambil tanggung jawab mencari jalan untuk menyatukan Hamas dan fatah?, nanti aku bagi gelaran korang sebagai “Toruk Makto”!

kredit tuk keretamayat lagi sekali:http://keretamayat.blogspot.com
Powered By Blogger