rss
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites
Life Quote Pictures, Images and Photos

Friday, April 30, 2010

aduhai obor-obor???

assalamualaikum pembuka bicara..

moga semua dalam rahmat yg Esa..
pelik knapa obor2 menjadi pilihan saya..ade cerita disebalik makna obor2 yg sebenar..
obor2 pada hakikatnya adalah sejenis hidupan laut yg agak cute dan comel..dengan struktur badan yg agak lembik dan berwarna tidak berapa nk putih(emm..macam kaler xbrape nk putih tu??huhu)....rasanya semua oang kenal kot obor2 ni.maka tidak payahlah untuk menerangkan secara terlebih detail akannya..huhu

alkisahnya obor2 ini muncul dalam episod hidup saya adalah apabila seorang kawan,S namanya berbisik sesuatu kepada seorang lagi kawan,B pula namanya(mungkin anda tertanya2 knapa bukan T..hehe)..
menyebabkan perhatian saya diganggu dari exercise bi kepada perbualan mereka..lalu bertanya

"korang cakap sal ape ni..crite la skali.. "kata saya dengan nada memujuk..
"erk..xde pape la..kalo cakap 6t takot terasa.."kata S
terdiam seketika..ade org telah membuat dajalkah kepada saya????
"xpe2..silakan cerita..dun worry b hepi.."jawab saya dengan berlagak cool
"sebenarnya mlm td kitorg cakap ngan A..then A tunjuk kearah sesuatu sambil berkata,eh..ramainya obor2!!"S terdiam sampai disitu..
kemudian saya tiba2 merasa musykil disitu..how come obor2 boleh hidup didarat..dunia nk kiamat ker??(terasa bengap tibe2..huhu)
tibe2 si B menyampuk.."obor2 tu dorang refer kat sister yg pakai tudung labuh.."
saya terdiam seketika..5saat kemudian satu hilaian kedengaran(harap maaf..bukan suara pontianak tapi sebaliknya saya..hua3) 
kedengaran itu suatu yg menggelikan abdomen ini.. 


S n B melihat kehairanan..adakah itu satu lawak..yer..lawak bagi saya bila menggambarkan keadaan itu..tapi tidak bagi mereka..itu satu yg menghairankan kerana mereka menganggap itu adalah satu penghinaan..tapi saya boleh gelak walaupun saya adalah dari kalangan 'obor2' itu..(harap maaf..tiada sebarang intention untuk mempromote diri..saya hanya manusia biasa)

bagi saya gelaran itu adalah suatu yg lucu bila membayangkan obor2 yg disamakan dengan manusia..agak cute disitu..hehe..lucu disini bukanlah saya bersetuju dengan gelaran tersebut bahkan saya juga adalah obor2 itu..timbul juga rasa geram..kenapa obor2 menjadi pilihan tidak sotong kurita..malahan ade juga yg memanggil 'obor' ini sebagai parachute..erkk..maaf sekali lagi..pelik2 gelaran mereka bagi..
pelik sangatkah cara pemakaian sebegitu..kenapa orang yg pakai baju xcukup kain tu xdipanggil kuda laut ataupun udang galah..knapa kami??tepuk dada tanya iman..

dari sudut negatif mmg begitu..diakui saya juga marah..kami gune duit mereka ke beli kain tu..mereka kena sakit mata ke tgk kami pakai macam tu..ataupun kami suruh bayar sebab kami pakai macam tu..sama sekali tidak..kami langsung xmemberi effect pada mereka..sebab kami xsuruh dorang pakai macam kami..tapi ambil ia dari sudut positif..bukan untuk terus melatah..obor2 juga adalah ciptaan Allah yg sangat cute..sama seperti manusia yg juga makhluk Allah..cuma obor2 tidak dikurniakan akal fikiran sama seperti manusia..bahkan bersyukurlah diberi gelaran obor2 kerana ia tiada dosa dan sentiasa beribadat kepada Allah..jadikanlah obor2 sebagai inspirasi bukan suatu kutukan..lagipun cute ape obor2..hehe(sambil buat gaya obor2..pssss..hanya saya dan kawan2 je tahu macammne gaya itu..hehe)

same goes to E bila saya menceritakan tentang obor2 ni kepadanya..dan dia gelak lagi dasyat dari saya..bahkan dia juga adalah dari golongan obor2..kami sendiri pun tak tahu kenapa boleh tergelak sebegini rupa..(buat kawan2..jgn gelak cam kami..hehe)..mungkin kami (saya dan E) tidak pernah lagi mendengar gelaran itu digunakan untuk manusia..dan mungkin juga kerana gelaran itu tidak digantikan dengan perkataan B***, BE*** dan yg seerti dengannya.. dan rasanya lebih sopan..hehe..lagi satu obor2 ni pun ade ade kelebihan dia gak..tgk ni

rasanya dah xde ape2 untuk dikongsi lg..kisah ini bukanlah untuk dituju pada sesiapa dan bukanlah tujuan ingin menghina..tidak sama sekali..hanya berkongsi cerita yg menggelikan hati..hehe..

p/s:S & B selalu gelak bila saya buat gaya ~OBOR-OBOR~ hehe

 
 

Saturday, April 24, 2010

gejala sosial berlambak2..salah siapa??

assalamualaikum..

dewasa ini gejala sosial dalam kalangan remaja terutamanya semakin meningkat.Dalam mengejar arus kemodenan ramai yg lupa akan norma2 kehidupan yg sebenar.Pelbagai kes terpampang di dada akhbar sehinggakan ada kes yg mungkin dianggap mustahil untuk berlaku namun tidak ada apa yg mustahil di dunia ini..
merempit,rogol,ragut,buli,pelacuran,homoseksual,buang anak dan banyak lagi yg xmungkin habis untuk dinyatakan di sini..namun siapa yg harus dipersalahkan dalam isu ini..individu itu sendiri??ibubapa??masyarakat??kerajaan??atau anda??siapaaaa??


perkara ini sebenarnya perlu dilihat dari dasarnya..bukan hanya dilihat dari permukaannya sahaja.ibarat iceberg,permukaannya mungkin nampak kecil namun pada dasarnya amat menakjubkan.sehinggakan kapal sebesar titanic yg dikatakan kapal yg tercanggih pada waktu itu mampu terbelah dua.Analoginya,gejala sosial ini tidak harus dipandang luarannya sahaja kerana dalamannya sangat memainkan peranan.Pelbagai usaha dijalankan hari ini namun kes2 yg melibatkan gejala sosial ini masih meningkat bahkan semakin meningkat dari hari ke hari.Dimana silapnya perancangan sang perancang semua.Silapnya kerana kita semua tidak melihat pada fitrah manusia itu sendiri;memerlukan tempat pergantungan.Semuanya perlu kembali pada yg asal.."BACK TO BASIC"..kembalilah pada agama ISLAM kerna disitu adanya penawar untuk segalanya.

sabda Rasulullah S.A.W
"aku tinggalkan  pada mu dua perkara.kamu tidak akan sesat selagi kamu berpegang pada keduanya;Alquran dan sunnah rasul"
hadis ini sudah cukup untuk menerangkan bahawa pentingnya untuk umat islam pada hari ini kembali pada Al-quran dan sunnah.Bukannya sibuk mengagungkan peradaban barat yg menyesatkan.Tanpa sedar atau tidak umat dijajah secara senyap.Tanpa kita sedari mereka menguasai dunia secara halus..screen,sound,sex,sport digunakan sebagai satu cara untuk mereka untuk membawa manusia ke jalan kesesatan.Dan inilah hasilnya.Saya bukanlah orang yg arif tentang ilmu bahkan tidak mempunyai apa2 untuk dibanggakan malahan saya juga terjebak dlm agenda mereka.Tapi jgn disalahertikan.saya bukan diantara mereka yg ingin memusnahkan anak bangsa cuma saya juga penggunanya.Namun,kesedaran menggerakkan jari jemari ini menulis.Jika anda pernah mendengar tentang freemason dan iluminati sudah tentu anda akan tahu tentang semua ini.bagi yg belum carilah apa itu FREEMASON dan ILUMINATI.Anda akan merasa hidup anda boneka buat mereka.



konklusinya salah siapa??salah kita semua..kerana tanggungjawab khalifah terletak di bahu setiap manusia..
Selagi kita tidak balik ke pangkal jalan selagi itulah masalah ini tidak akan selesai bahkan akan menjadi virus yg akan merebak dengan pantas.saya sebagai seorang remaja merasa bahang gejala sosial ini sampaikan saya sendiri takut untuk berada di tempat awam.Remaja2 yg sebaya sedang hanyut dalam keseronokan membuatkan saya rasa takut.takut dengan azab yg bakal Allah timpakan.bukan pada mereka tapi pada saya yg tidak menegur mereka.tidak menghalang semua itu dari terjadi..mereka beruntung kerana mereka lakukan semua itu dalam keadaan mereka jahil.tapi saya,tidak mencegah kemungkaran dalam keadaan saya tahu bahawa itu adalah wajib.malah saya adalah lebih teruk dari mereka.namun saya masih tidak mampu dengan kudrat seorang wanita dan saya memerlukan pertolongan dari anda semua..jika pada ALLAH kau bersaksi, ISLAM agamamu, ALQURAN kitabmu, MUHAMMAD rasulmu dan SUNNAH ikutanmu..Ayuh..kita kembali padaNya..

Saturday, April 17, 2010

ukhwah itu sangat indah!!

assalamualaikum..

hari terdetik untuk mencoret satu coretan di teratak usang ini..
untuk post kali an pilih tuk cakap sal ukhwah..in malay nye hubungan..
erm..org slalu cakap ukhwah fillah..dulu selalu gak tulis lam mesej..ckp2..tapi xpernah menghayati ertinya yg sebenar..
sejak masuk ke centre for foundation studies,international islamic university malaysia..(promote2!!hehe)
an dpt rase sume tu..tapi bukanlah bermaksud tidak menghargai kawan2 di sekolah menengah dan rendah..tidak sama skali..kalian adalah sahabat dunia dan akhirat..suka duka bersama selama ini xpernah ana lupa..



disini an belajar apa itu erti ukhwah yg sebenar..berpaksikan kecintaan kepada Yang Maha Esa..mereka sentiasa ada walau untuk suka atau duka..pernah suatu ketika..ana menangis kerana mendenganr pesanan seorang kakak senior.. lantas an mengucapkan syukur kerana ana dipertemukan Allah dengan sahabat yg sebenar2nya sahabat..kerna sahabat yg sejati adalah sahabat yg sentiasa mengajak kita kearah kebaikan..yg mana melihat dia adalah melihat kearah kebaikannya..
disini juga ana mengenal erti hidup yg sebenar..mengenal Yg Maha Esa..dulu terasa diri sudah cukup ilmu..lebih dari org lain..tapi an terSANGAT silap..ilmu ini hanya hujung percikan dari setitik air yg datang dari sejuta lautan yg xpernah habis..betapa sedikitnya ilmu ana..
disini sahabat2 banyak membantu dan mereka xpernah berkira untuk semua itu..
mereka sangup berhabis duit demi sahabat ini..demi menggembirakan hati ini..sungguh mulia dirimu sahabat..
moga dirimu sentiasa dilimpahi rahmat Allah dan diberkatiNya..
semoga UKHWAH ini akan membawa kita ke syurga nan kekal abadi..



buat dia..an xtahu apa salah an..dulu dia org yg pertama akan wish..tapi hari tu dia langsung xwish..ad rase terkilan tapi biarlah..dan disini..an mohon seribu kemaafan kalo ad terguris hati kamu..maaf dan terima kasih untuk segalanya..

 

Wednesday, April 14, 2010

Bila Usia Menganjak 19 tahun..

assalamualaikum..

skali lagi terdetik hati untuk tugas sebagai editor blog ni..hehe
agak lame menyepi..dan jugak idea yg kering kontang untuk menulis..membuat diri sepi buat seketika..
tapi..tarikh 14/04/2010 membawa ana untuk meluahkan rasa terbuku dihati..

hari ini genap umo ana 19tahun..kalo ikut kalendar masihi laa..=)..hari sangat berbeza dengan tahun2 sebelumnya..sepanjang 19 tahun ana hidup atas dunia hanya 2kali ana pernah sambut hari lahir ni..skali mase umo 6taun(kalo xsilap..hehe)..skali lagi hari ni..tapi hari ana rasa sangat gembira..sebab ana rasa masih ramai yg menyayangi ana..walaupun ana bukanlah seorang sahabat yg baik..dorang buat rancangan tok 'suprise'kan ana..ingatkan da xde org ingat sebab ana dah terbiasa..bagi ana,itu fenomena biasa bila mak ayah ana xingat harijadi ana..sehingga smpai suatu saat ana cakap.."mek,hari ni hari jadi kito..hehe"..then baru mak ana tau..itu situasi biasa dalam family..mungkin bilangan adik beradik yg ramai..mencecah angka 10 buat mak n ayah ana xingat..lagipun apelah sangat untuk dorang ingat hari lahir ana kalo nk di bandingkan dengan apa yg telah mereka buat untuk besar dan didik ana sampai jadi seorang manusia..apepon..
buat mek n bak..
terima kasih yg terhingga sebab besarkan ankmu ni..
kadang anak ini selalu menyakitkan hati mu..
selalu buat mu panas hati dengan kerenah diri..
selalu lupa untuk berterima kasih..
selalu xdengar cakap..
selalu rasa apa yg mek n bak buat xbtol..
dan rasanya kalo dihitung terlaluuu bnyak..
anak ini bukan anak yg baik dan bukanlah anak yg solehah..
tapi satu harapan yg tersemat..anak ini ingin buat kamu berdua gembira
segala tingkah yg menyakitkan..segala kata yg menghiris hati..mohon seribu kemaafan..
andai bisa kusujud di kakimu saat ini..sungguh anak ini akan sujud pada mu..ingin anak ini peluk tubuh itu..namun anak ini xterdaya..terhalang oleh jauh jarak yg beratus2 kilometer..
sungguh anak ini rindu..menatap dua wajah yg tersayang..tatkala ini deraian airmata xhenti mengalir..
laju..moga airmata ini menjadi penawar tatkala dinihari menginjak..

kawan2..
kamu semua hadir memberi sinar..membawa seribu makna..jadi kawan saat duka dan tawa..
terima kasih untuk malam yg istimewa..satu kejutan..basah kuyup jadinya..kalo korang nk tahu..ni la kali pertama aku rasa ak dihargai..dan ak ase kek tadi adalah kek pertama yg pernah ak dapat mase hari jadi ak..tapi ku susun 20jari..mungkin ak xpandai nk buat expression..so..muka ak blur aje..maaf..but deep in my heart..i really appreciate it..korang sahabat dunia akhirat..dedikasi buat EIDA..EIFA..SARAH..ZATI..BA'AH..SUKMA..AISYAH..INTAN...NADIA..AISYAH 2..SYARAH..ILLEYA..BAZILAH.. n semua sahabat2..

Friday, March 26, 2010

mlm jumaat..

salam buat semua..
hmmmm..jam di laptop menunjukkan 3.17 pg..tapi mata ni xleh nk tutup lg..xtau la knape..huhu
nk buat keje presentation xbrape nk rajin,maka melayarilah sesawang ni buat seketika..
sebenarnya xtau nk buat ape..teringin nk tido tapi mata xmau tido..so,buat la entry baru..hehe

sebenarnya nk citer tntg satu perasaan yg wujud kat hati yg kotor ni..xtau la knape..stiap kali bukak page seorang hamba Allah ni rase sangat xpuas hati..jujur nk kata,rasa menjengkelkan..huhu..xtau la nape..
'dia' tu xde wat salah pape pon,baik jer orang nye.tapi xtau la knapa..sangat2 meluat..hisyhh..busuk nye la ati ana ni..da xtau nk buat mcm mane..kalo ikotkan nk mengata je mulut ni bila bukak page dia..cili kang baru tau..baru xmengata..tapi naseb baek mengata gne hati..abih itam hati dengan dosa mengata..

huk3..geram pon ad jugak..terasa macam dye tu hipokrit..hua3..suke2 je ckp dye hipokrit..cm la ana ni suci sangat..ntah2 di mata Allah dye lg mulia..BARU PADAN MUKA KO!!NAUZUBILLAH..
cian plak kat dia..xpasal jd mangsa ketidakpuasan hati ana..hehe..sori la..xtau nk buat mcm mane..nk ngelak dari xbukak page dye xbleh..asyik nk bukak je slalu..huhu..ntah la..lantaklah labu..biarkan la dulu..kalo sape2 yg bleh bg cara silakan lambakkan idea anda disini..hehe..ok..
wassalam.................

Wednesday, March 3, 2010

Dia Takdirmu Di Syurga
www.iluvislam.com
Oleh:Rezza Khanafiah
mawaryangtinggi


HATI manusia sangat fleksibel, tersentuh, mudah bimbang tatkala takdir tidak sebulu dengan fitrah, tatkala diserang malapetaka di luar dugaan resah bukan kepalang, akal separa waras. Bila keinginan diharapkan menemani, datang pula bebanan menghantui. Kenapa, mengapa, apa berlegar, berputar ligat membunuh daya mampu dan mahu. Mampu, dalam erti kata berpecak silat menentang badai, dan mahu, berubah.

Berkali-kali kita diingatkan, manusia tidak sirna dari dugaan, sering diduga dan menduga. Tabi-‘e alam, memang kita memerlukan antara satu sama lain, tiada siapa bisa mendabik dada dia boleh hidup tanpa perlu kepada manusia lain, hatta hartawan sendiri masih memerlukan khidmat orang bawahan, mengaji mengurus dan sebagainya. Justeru itu, masalah akan ada di mana-mana tanpa dipinta, cuma kita disarankan agar berhati-hati, sedia, sabar, dan belajar dari masalah tersebut.

Jodoh, adalah hal berkaitan dengan fitrah, mahu tidak mahu setiap daripada kita pasti dipaksa bergelumang meredah mehnah, suka duka, jerih perih sebelum bahagia dalam rumahtangga direalitikan. Manusia tidak selama-lama akan kebal, pasti ada satu saat dia akan tunduk, jatuh. Oleh kerana itu, Islam mengajar agar kita tidak sombong untuk belajar daripada alam, pengalaman, sirah buat pendinding kalis kecewa, sengsara, dan lara. Kita kian tenang dalam damai ketika mencari cinta Ilahi nan abadi.

Kita mesti selalu jadi baik, agar yang baik juga Allah Taala jodohkan untuk kita. Cinta yang dicari baik, tetapi cinta yang ditemui lebih baik lagi. Keluarga ibarat sebuah negara, suami ialah seorang pemimpin menerajui sebuah kerajaan besar, tidak boleh dipandang enteng. Berjaya atau tidak seorang suami itu dilihat berjaya atau tidak anak buah di bawah jagaannya.

Perkahwinan yang sempurna bukanlah sentiasa sempurna, melainkan ketidak-sempurnaan yang ditangani dengan kemahuan pada agama, syari-‘at aturan daripada al-Quran dan as-Sunnah. Tiada apa yang sempurna dalam dunia ini kerana ini hanyalah dunia. Tidak penting di mana kita bermula, tetapi lebih penting di mana kita akan berakhir.

Kali ini sudah dua kali peluang saya berikan, tapi abang masih tidak mahu berubah...” rintih seorang isteri bila mana tahu si suami main kayu tiga.

Kadangkala kita terlalu mengharap sesuatu yang ideal sehingga kita terlepas pandang dengan segala kebaikan yang ada pada pasangan di depan mata, hingga kita cuba membandingkan dengan insan lain.

Salah kita juga, dulu bercinta bagaikan hilang waras manusia normal, bibir hanya berbicara kebaikan pasangan sahaja, memuji kecantikan pasangan. Bila dah akad, pasti kebaikan juga diharapkan, namun panas tidak selalu sampai ke petang, bila ada step tersilap, maka mulalah persoalkan ini dan itu.

Cabaran hidup berkeluarga tidak seindah yang diimpikan, khabar tidak seindah rupa. Tidak boleh menjadi idealistik. Banyak tanggungjawab harus dipikul, banyak keseronokan masa bujang yang terpaksa dikorbankan, karenah anak-anak yang bisa menggugat kesabaran. Bila dah berumahtangga suami isteri bukan sahaja berkongsi satu bilik, satu katil, satu almari, tapi juga satu rasa, satu tanggungjawab. Bebanan kewangan diatasi, dikoreksi bersama.

Di sini, cinta akan mekar berputik, kekurangan ada di sebelah pasangan dilengkapkan pasangan lain. Usia perkahwinan juga akan melalui pra-matang, maka dalam tempoh demikian, terlalu banyak agenda perlu dirangkumkan, apa patut didahulukan, dan mana patut dikemudiankan.

SEBELUM KAHWIN

Berusaha menjadi terbaik untuk mendapat yang terbaik, bukan menilai orang lain baik tapi diri sendiri tiada usaha menjadi baik. Maka segalanya dilakukan dengan usaha dan niat yang ikhlas, niat baik akan dipertemukan dengan takdir-Nya yang baik-baik. Kebaikan kita dinilai oleh masa, kalau umur dah berginjak 20-25 tahun, tapi masih bermain PSP, baca majalah mangga, belek komik bersiri, bukankah teramat jauh untuk jadi baik.

Allah Taala berfirman, bermaksud: “...perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat)” an-Nur (24:26)

Benar kita boleh berlakon, depan orang cerah perut ibu mengandung, tapi sampai bila, tembelang kalian pasti dapat dihidu, bila dah kahwin semua itu sudah tiada lagi, kembali pada perwatakan sebelumnya.

Kalian berhak memasang cita-cita, memiliki isteri mampu menjaga pakaian dan makan minum, mendamba isteri rajin bertadarrus al-Quran dan bertahajjud malam, isteri rajin dalam kerja-kerja dakwah, mengimpikan isteri melahirkan zuriat soleh dan solehah, menginginkan isteri berkongsi suka dan duka, kalian boleh buat demikian, tapi sanggupkah kalian juga menjadi seperti apa seorang isteri harapkan, menemani di kala tahajjud, menyediakan pakaian dan makan minum, menjadi pemimpin baik buat dirinya dan anak-anak yang soleh dan solehah.

Mereka bertadabbur, dan memahami kalam Allah satu ini;

Allah Taala berfirman, bermaksud: “Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan...” an-Nisaa’ (4:34)

Menetapkan niat untuk menjadi lelaki yang baik untuk keluarganya serta hasrat untuk melahirkan generasi baru yang membawa ad-Deen merupakan usaha yang murni. Sudah tentu usaha sedemikian memerlukan keteguhan dan kecekalan serta usaha yang berterusan sambil memohon pertolongan Ilahi. Niat yang baik akan menatijahkan hasil yang baik.

Seorang lelaki menyukai perempuan yang mempunyai sedikit sentuhan maskulin manakala perempuan yang akan menjadi isteri juga menyukai lelaki yang mempunyai sentuhan feminin.

Ringkasnya, suami akan suka isteri yang boleh berdikari menyelesaikan beberapa tugasan atau kerja-kerja yang selama ini dilakukan oleh suami, manakala isteri juga menyukai suaminya sekali sekala buat kerja rumah dan memasak untuk keluarga. Ada kalanya suami memerlukan isteri membantunya dalam menyelesaikan kerja-kerja yang selama ini suami yang lakukan, adakalanya si isteri memerlukan suami untuk ringan tulang dalam hal berkaitan house-chores.

Tiadalah itu satu harapan yang melangit, melainkan rasa ingin merealisasikan sesuatu yang sudah berkurangan dalam kehidupan insan hari ini. Rasulullah s.a.w dalam kesibukannya berdakwah dan menjadi penghulu ummat juga mampu memenuhi hak-hak keluarganya, dan membina satu keluarga Islami yang bahagia, maka kita juga berusaha untuk menjadi seperti baginda.

Saya tidak setuju kalian bercinta sebelum kahwin. Cinta tidak salah, tapi masalah besar adalah orang bercinta, salah meletakkan harga sebuah cinta. Kalau sudah rasa tidak mampu, maka jauhilah maksiat cinta.

Kebanyakan orang bercinta terbawa-bawa dengan khayalan cinta sehingga bersikap terlalu romantik. Bila berbual, banyak control macho sehingga tidak berani bercakap jujur dalam hal-hal tertentu. Bila bercakap, banyak tipu dari memberitahu perkara yang sebenar. Bila merancang, banyak manis dari yang pahit. Bila berjanji banyak hipokrit dari realistik. Ini lumrah orang bercinta. Kerana itu, elakkan mengenali pasangan terlalu intim sebelum berkahwin. Dibimbangi, kalian terkejut selepas berkahwin.

Sanggupkah kalian bercinta?



SELEPAS KAHWIN

Kehidupan adalah realiti yang memotretkan pelbagai palitan warna emosi, suka duka sebagai diari dibaca, dicermati pada hari muka, hal baik-baik sudah pasti diulang dan diperbaiki dari semasa ke semasa.

Kehidupan adalah lautan yang dipenuhi gelombang, taufan dan goncangan, membawa pelbagai cuaca, sudah pasti memberi kesan membekas di hati manusia. Hati manusia ibarat sebuah sampan kecil yang dipaksa berlayar dalam lautan luas. Mahu atau tidak, manusia perlu benar-benar memahami, belajar dari lautan kehidupan sebaik sahaja mereka membuka mata, dan bersedia memulakan pelayaran. Suri teladan para pelayar sudah ada di hadapan kalian, tinggal lagi kalian memilih cara mereka atau membentuk kaedah pelayaran tersendiri berdasarkan pengalaman mereka.

Pelayar terbaik, tidak lain dan bukan adalah baginda s.a.w.

Cinta itu bukan alasan utama untuk dapat bahagia, kerana ramai juga bercerai kerana cinta.

Ramai orang bercinta bagai hilang ingatan, tapi bercerai berai juga. Ramai yang kahwin suka sama suka, tapi rumahtangga kecoh. Ini bukan soal cinta atau suka. Ini soal sejauh mana kebergantungan suami isteri pada Allah Taala dalam setiap urusan, Sejauh mana mereka sepakat dalam mencari berkat dalam rumahtangga. Dengan kehendak Allah sahaja, rumahtangga akan berjaya dan bahagia. Pohonlah kebaikan pada-Nya, serta terus menerus menjadi baik.

Andai ombak kuat melanda bahtera, jangan disangka tiada harapan dapat berlabuh dengan selamat. Ingatlah semakin kita diuji, itu tandanya kasih sayang Allah Taala kepada kita dan Dia tidak akan membebankan hamba-Nya melainkan sesuai dengan apa yang daya kekuatan.

Allah Taala berfirman yang bermaksud: “Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya” al-Baqarah (2:286)

Makin banyak kita diuji, makin dekat kita kepada-Nya dan semakin matang dan penuh hikmah kita menyelesaikan sebarang masalah dengan kaedah terbaik, dipersetujui bersama.

Bersabarlah para isteri dengan suami yang kebanyakannya akan diam dalam membatu, dan bersabarlah para suami dengan leteran dan bebelan para isteri yang adakalanya untuk menyedarkan anda. Dialah satu-satunya insan yang terbaik untuk diri kalian, bukan kedua, bukan ketiga. Berusahalah melengkapi kekurangan antara satu sama lain dengan segala kelebihan dan kebaikan pada diri masing-masing. Bukannya untuk meruntuhkan masjid yang dibina dan memisahkan ikatan yang terjalin. Carilah salah sendiri kenapa tidak mencari yang kurang baik tapi bisa diasuh menjadi baik.

Rumahtangga bahagia, bukan bahagia cukup material dan keperluan jasmani bahkan keperluan rohani. Maka bercintalah kalian sepuas-puasnya, kerana kalian adalah halal bagi pasangan. Setiap hembusan cinta kalian, pasti berbuahkan pahala di kebun cinta Ilahi di taman syurga nanti. Bukankan ironi sangat aneh, bercinta sebelum kahwin lebih hebat berbanding bercinta selepas akad, jelas sekali kalian hipokrit.

Kenapa perlu mengembalikan cinta?

Saya merasakan setiap manusia itu entitled dan deserved untuk hidup dalam tenang dan bahagia. Hidup tanpa cinta ibarat burung yang terbang dalam sangkar. Selagi ada ruang untuk bercinta, maka sirami dan bajailah cinta itu. Cinta selepas Ijab dan Qabul, sesungguhnya mampu untuk diluahkan dan masih ada untuk dihadiahkan bersama.

Selepas kahwin anda tetap sebagai nakhoda. Nakhoda kepada para kelasi di bawah tanggungan anda. Baik buruk kesudahan perjalanan mereka berada di tangan kalian. Prinsip dan paradigma utuh sahaja akan selamat mengemudi badai dunia.

Tuesday, March 2, 2010

APE NIIIIIII...


salam buat semua..
sangat pening buat masa 24jam..argggghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!boleh ker jerit kat cni??xpe..jnji xde org dengar..=)
ana sangat letih..sangat3 letih..sebagai seorang dai'e xpatot ana mengeluh kat cni..bila mad'u xbleh menerima dengan sebaiknya..adakah itu salah wasilah dai'e tu..n ana mmg rase uslub da'wah ana yg xsesuai..


bagi ana.mungkin apa yg ana tegur tu perkara kecik..ingat nk tegur dalam mood bergurau..tapi disalahertikan..
ana bukan seorang malaikat yg boleh menghukum seseorang tu baik atau jahat..salahkah ana bila ana tegur kemungkaran..SALAHKAH AKU????Bila masuk bab air mata..yg ni ana xbleh tahan..rasa bersalah yg teramat sangat..ana sayangkan sahabat tu..sebab tu ana tegur..ana xnk dia lalai dengan suasana baru..dia sekarang bukan dia yg dahulu..dia mula berubah wlau xdrastik mane..perubahan tu mula ada..sikit2 lame2 jd bukit kan..


ana tau dia seorang yg sensitif..tapi plizzz..i'm begging u my fren..sensitif la pada kemurkaan Allah dari sensitif pada teguran ana yg hina ni..ana akui..terasa 'hot' jugak bile tetiba ana di'block' daripada lihat page dye..terlintas di benak ni.."adakah teguran aku tadi menyebabkan dye tros marah??"


bukan ini hasil yg ana nk tgk dari teguran ana..bukan airmata kesedihan yg ana pinta..ana pinta air mata keinsafan darimu..airmata kesedaran..bukan air mata dek kerana hati yg terguris..ana dilahirkan satu jenis dengan kamu..dan ana sangat la paham bahawa kaum kita sangat la sensitif dan beremosi..tapi jadikan teguran itu sebagai satu yg positif..mugkin apa yg berlaku ni adalah satu salah paham..ana pon xtau..wallahu'alam..sangat letih pikir mende ni..macam pikir masalah negara..tapi buat sahabat yg masih lagi terguris saat ni..ana mintak maaf yg teramat sangat..ana bukanlah seorang yg baik untuk tegur kamu..tapi ana berpegang pada satu hadis..


"barang siapa yg melihat kemungkaran hendaklah dia mencegah dengan tangan..jka tidak mampu maka hendaklah mencegah dengan lisan,jika tidak mampu maka hendaklah mencegah dengan hati dan ianya adalah selemah2 iman"..


ana dah letih mencegah dgn hati..so,try tukar cara.tapi 1st trial da jd mcm ni..mugkin cara belum mantap..
semoga kamu bahagia dengan hidup kamu sekarang..cuma satu pesanku buat dirimu..


"jangan hidup untuk menongkat langit kerana pada suatu saat ia akan kembali pada Tuannya..jangan jadikan dunia matlamatmu hingga akhirat mu terabai..daku menegur kerana sayang..bukan kerana benci..maafkanlah ku..daku harap teguran ini xmenjadi sebab untuk daku ke neraka..dek kerana telah mengguris hati seorang rakan.."


MADAH TERAKHIR DARIKU..MAAF

Powered By Blogger